Osoby niepełnosprawne mogą być (i coraz częściej są) zatrudniane w formie telepracy. Przygotowanie stanowiska pracy we własnym domu leży w gestii pracownika. O co zadbać, by pracowało się nam wygodnie i efektywnie?
Praca zdalna (zwana inaczej telepracą) to – dzięki nowym technologiom – coraz częściej wybierana przez pracodawców i pracowników opcja. Korzystna dla wszystkich – pracodawca nie musi tworzyć fizycznego miejsca pracy, a pracownik nie traci czasu na dojazdy do biura. To również spora szansa dla pracowników niepełnosprawny
Dopasowanie stanowiska pracy zdalnej – po stronie pracownika
Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawny
Osobne pomieszczenie / kącik do pracy
Zarówno psycholodzy jak i specjaliści od zarządzania podkreślają – jeśli pracujesz z domu, to zadbaj o to, by to miejsce pracy było wydzieloną przestrzenią i nie zlewało się z miejscem wypoczynku. Chodzi o to, by pracy nie kojarzyć z relaksem, a relaksu z pracą – wtedy albo jesteśmy nieefektywni, albo możemy stać się pracoholikami.
Ergonomia pracy
Tak jak w przypadku pracy w biurze, tak i w domu trzeba zadbać o ergonomię pracy – w końcu będziemy spędzać w niej kilka godzin dziennie. Nie warto zatem oszczędzać ani na krześle, ani na oświetleniu. Oczywiście trzeba tu również myśleć o specyfice wymagań poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Jeśli masz kłopot z określeniem, czego potrzebujesz w miejscu pracy, Twój lekarz na pewno Ci w tym pomoże. Zadbaj też o to, by wszystkie przedmioty potrzebne do pracy mieć pod ręką (szuflady, regał z półkami na dokumentację). A jeśli naprawdę chcesz stworzyć super efektywne miejsce pracy, zapoznaj się z pojęciem „Office Kaizen”.
Otoczenie społeczne – hałas i „przeszkadzajki”
Jedno z trudnych zadań w pracy z domu to nauczenie domowników tego, że mimo tego iż jesteśmy w domu, to pracujemy i nie możemy ani zajmować się domem, ani jego mieszkańcami. Typowym problemem, z którym borykają się pracownicy w systemie home office (również pełnosprawni) jest to, że domownicy wchodzą do pokoju pracownika „na chwilę” lub „tylko o coś zapytać” i w efekcie rujnują jego skupienie i obniżają efektywność. Koniecznie trzeba zatem zadbać o to, by takie sytuacje nie miały miejsca. Rozwiązaniem jest rozmowa, wywieszka na drzwiach („nie przeszkadzać”) czy w ostateczności zamykanie drzwi na klucz (o ile nasza niepełnosprawność w zakresie bezpieczeństwa na to pozwala). Domownicy muszą również nauczyć się tego, że w czasie kiedy pracujemy, potrzebujemy ciszy i spokoju (szczególnie dotyczy to bawiących się dzieci).
Najlepiej, jeśli jesteś w stanie w mieszkaniu wygospodarować osobny gabinet do pracy, ale jeśli to niemożliwe – możesz urządzić biuro w sypialni a nawet w salonie. Pamiętaj jednak o powyższych zasadach!
-
Grelka