10 błędów etykiety w pracy wobec osób niepełnosprawnych
24 lutego 2016Dobra atmosfera w firmie zatrudniającej osoby niepełnosprawne wymaga dobrej komunikacji między osobami pełno i niepełnosprawny
1.Wyręczanie zamiast wspierania
Osoby niepełnosprawne niekiedy potrzebują pomocy przy wykonywaniu pewnych działań. Nie chcą jednak, by je we wszystkim wyręczać. Dopóki same nie poproszą o pomoc, narzucanie się z nią nie jest w dobrym tonie. Jeśli nie jesteś pewien – zapytaj, ale nie zaczynaj wykonywać działania za kolegę.
2. Zaskakiwanie pomocą
Szczególnie częste w przypadku osób niewidomych, do których najpierw osoba pełnosprawna podbiega z zaskoczenia (czym może ją wystraszyć) a następnie próbuje przeprowadzić osobę niewidomą w określone miejsce. Tymczasem osoby niewidome nie chcą być prowadzone lecz wspierać się na drugiej osobie. Takich przykładów w codziennym życiu osób niepełnosprawny
3. Traktowanie niepełnosprawny
Stereotypy na temat osób niepełnosprawny
4. Błędy w zachowaniu wobec niepełnosprawny
Bywa, że osoby pełnosprawne stosują pewne heurystyki zachowania, które w ich opinii mają pomóc w kontakcie z osobą niepełnosprawną. Standardowym przykładem jest wolne mówienie do osoby niedosłyszącej (trzeba mówić wyraźniej, głośniej, ale nie wolniej), czy krzyczenie do osoby niedowidzącej (zgodnie z założeniem, że ma bardziej wyczulony słuch).
5. Wykluczanie osób niepełnosprawny
Częstym stereotypem na temat osób niepełnosprawny
6. Unikanie tematu niepełnosprawności
„Jak nie będziemy o tym rozmawiać, to problem zniknie” – niestety – to tak nie działa. Dla wielu pełnosprawnych, niepełnosprawność to – w obawie przed gafą – temat tabu. Tymczasem dla osoby niepełnosprawnej jest to codzienność i można o niej rozmawiać tak, jak na każdy inny temat, stosując takie same granice intymności jak w przypadku każdego innego tematu osobistego. Nie ma jednoznacznej granicy o co wolno, a o co nie wolno pytać. To tak jak w życiu – jedna osoba bez większych oporów powie z pracy o tym jak poznała swojego narzeczonego, a druga strzeże prywatnych informacji. Osoby niepełnosprawne też są różne – niektóre chętnie rozmawiają o sobie, inne mniej.
7. Przekazywanie niepełnosprawny
To pokłosie próby wyręczania osoby niepełnosprawnej. Zamiast traktować ją tak samo jak inne osoby, stosowana jest wobec niej „taryfa ulgowa” w postaci prostszych czynności i zadań. To błąd, który przede wszystkim uderza w niepełnosprawnego – nie dość, że czuje się on traktowany gorzej niż reszta zespołu, to jeszcze nie może się wykazać i blokuje się mu ścieżkę kariery.
8. Traktowanie niepełnosprawnego jako „niepełnoprawnego” pracownika
Mimo tego, że osoba niepełnosprawna
9. Podejmowanie decyzji za osoby niepełnosprawne
„Posłodziłam ci herbatę, mam nadzieje, że lubisz?”, „Weźmiesz udział w tym projekcie prawda? Już cię zapisałam” – osoby pełnosprawne, mają tendencję do tego, by podejmować za niepełnosprawny
10. Brak szacunku do sprzętu rehabilitacyjnego
Dla osoby niepełnosprawnej, jej wózek, kule czy inny sprzęt rehabilitacyjny są elementem jej przestrzeni osobistej. Nie kładziemy zatem siatek na kolanach osoby niepełnosprawnej, nie bawimy się kulami czy protezą. To są osobiste sprzęty tej osoby – będące w pewnym sensie przedłużeniem ciała – czy chciałbyś by ktoś bawił się twoimi palcami u nóg?